Vironautin ansioitunut blogisti Peep Ehasalu kirjoitti Nauttiin blogikirjoituksen: Not in Estonia.
Sitä voipi lukea alkajaisiksi täältä.
Peep oli siis käynyt lomamatkalla Lontoossa ja kohdannut asioita, joita ihmetellessään hän oli saanut vastauksen: Not in England.
Ja hän pohti mitkä olisivat sellaisia käyttäytymismalleja, joihin voitaisiin vastata: Not in Estonia.
Minä vastasin blogikirjoitukseen, vaan jostain syystä Vironautin järjestelmä ei ottanut vastaustani vastaan, mikä lie tekninen häiriö, joten paremman puutteessa lisään vastaukseni tänne omaan blogiini.
Ja näin kirjoitin:
Hauska oli kuulla että Peebulla oli ollut antoisa reissu saarivaltakuntaan.
Yritän tässä aamutuimaan vastata esitettyyn kysymykseen, mikä olisi sellaista johon voimme sanoa: Not in Estonia!
Mutta kysymys ei ollut ihan helppo, jouduin ponnistelemaan miettiäkseni mikä olisi niin typpillistä virolaista käyttäytymistä, tai epätyypillistä käyttäytymistä että se asettuisi otsikon alle.
Hankalaksi vastaamisen tekee se, että en ole suuri "tällaisia ovat virolaiset" tai "tällaisia ovat suomalaiset" -vertailujen ystävä. Minä uskon, että kansat koostuvat yksilöistä ja että yhden kansan sisällä on monta eri kansaa.
Uskoisin että kaupunkilaiset - tässä tapauksessa suurkaupunkilaiset eli helsinkiläiset ja tallinnalaiset ovat keskenään sosiaalisissa tavoissaan lähempänä toisiaan kuin kaupunkilaiset ja maaseutujen asukkaat kummassakaan maassa.
Uskon, että suomalaisella ja virolaisella metsurilla on enemmän yhteistä kuin suomalaisella metsurilla ja suomalaisella pörssimeklarilla. Tai virolaisella yliopistomiehellä ja pikkukaupungin kivijalkapuodin myyjättärellä.
Saatte ajatuksesta kiinni? Työ, koulutus, elinolosuhteet, kasvatus, kasvuympäristömme, perheemme ja sen omat tavat muokkaavat meitä ihmisiksi, antavat meille tavat käyttäytyä,
Niinpä toisilta sujuu esimerkiksi small talk paremmin kuin toisilta. Riippumatta siitä, olemmeko virolaisia tai suomalaisia.
Tämä ei tarkoita, etteikö silti olisi aika ajoin mielenkiintoista ja jopa hauskaa pohtia kansojemme välisiä eroja.
Siis palaan kysymykseen: Not in Estonia.
Ja kerron tarinan viime viikonlopulta, kun kävin valokuvaamassa Kuutsemäen laskettelukeskuksen menoa Otepään lähellä.
Kuutsemägi on viikonloppuisin eläväinen urheilukeskus, mäki kuhisee tyylikkäitä laskettelijoita, tyylikkäissä merkkitakeissaan ja merkkisuksissaan. Laskettelu ei vielä ole joka pojan harrastus Virossa. Jo varusteiden hankinta on suhteellisen kallista ja laskettelumäkiäkin on kovin vähän. Viikonlopun lasketteluretki Otepäälle edellyttää matkustusta, yöpymisiä, ruokailuja jne. mikä kaikki maksaa. Niinpä minulle tulee aika ajoin Kuutsemäellä sellainen olo kuin olisin "parempien ihmisten pidoissa." Kuutsemäellä ollaan hieman olevinaan, ollaanhan nyt eurooppalaisen eliittiharrastuksen parissa.
No niin, olin siis Kuutsemäellä ja minun teki mieli syödä jotain pientä. Sama ajatus oli tullut monelle muullekin mieleen ja jono tiskille oli pitkä. Asetuin jonon perään kuuliaisesti. Pian taakseni oli tullut jo monen monta muutakin jonottajaa. Kun paikalle saapuu miesseurue, koostuen ehkä hieman alta 30-vuotiaista laskettelijoista. Selviää että edessäni seisova nuori mies on heidän ystävänsä. Ja siitä vaan tylysti äänekkäin miehistä änkeää eteeni ja kutsuu kavereitaan mukaan.
Aivan käsittämättömän tökeröä käytöstä minun mielestäni. Jono on pyhä Suomessa, jonossa ei kiilata. Ja koska tiedän virolaistenkin lähihistoriassa seisseen oman osuutensa jonoissa voisi kuvitella että sama pätee täälläkin.
Tämä ei ole vielä se Not in Estonia -kohta tarinassa. Vaan se tulee tässä:
Sen sijaan että olisin tyytynyt hiljalleen napisemaan itsekseni avaan sanaisen arkkuni ja kysyn eteeni härskisti työntyneeltä nuorelta mieheltä kovalla äänellä niin että muutkin ympärilläni sen kuulevat: "Käyttäydyitkö sinä omasta mielestäsi nyt kohteliaasti?"
Mies ällistyy, häkeltyy ja katsoo minua, toppatakkista keski-ikäistä naista, kuin humanoidia, joka on tipahtanut maan päälle yllättäen. Joka puhuu. Ällistykseltään mies ei osaa ensi alkuun todeta kuin : "Häh?" Toistan kysymykseni: "Käyttäydyitkö sinä omasta mielestäsi nyt kohteliaasti?"
"Ai kuin nii?" mies naurahtaa.
"Etkö huomannut että tässä on jono?"
"Mitä se sulle kuuluu?" mies kuittaa ja käskee samalla hieman sivussa seisovia kavereitaan tulemaan siihen väliimme. Kaverit liikahtelevat hieman kiusaantuneina eivätkä tiedä tullako vai eikö tulla. Ehkä tuo suomalainen nainen ei vain puhu, ehkä se myös puree? Ihmiset jonon edessä ja takana seuraavat sivusilmällä tilannetta, mutta jotenkin tuntuu että minä siinä olen ihmetyksen aihe, eivät nämä nuoret miehet.
Minä säilytän, ainakin pintapuolisesti rauhallisuuteni, ja hymyilen aurinkoisesti -- joskus kun olen kovasti vihainen tämä onnistuu -- ja jatkan: "Kyllä se minua koskee siinä mielessä että olen seissyt tässä jonossa jo pitkään ja minusta on väärin että sinä tunget tähän väliin jonottamatta."
Mies mulkaisee minua kerran murhaavasti, päättää kuitenkin jäädä eteeni seisomaan ja kääntää minulle tylysti selkänsä.
Kaverit ovat nyt kahden vaiheilla, tullako myös siihen väliin vai ei. Ja käyvät keskustelua keskenään ikään kuin minua ei olisi: "Mitä se nainen siinä mossotti?" "En mä tiedä, ihme eukko. Joku poro."
Olisin jäänyt tilannetta seuraamaan pidemmäksikin aikaa, ihan sosiaalisten tapojen opiskeluna, elleivät minun virolaiset ystäväni olisi seuranneet kauempaa tilannetta ja tulleet nykimään minua jonosta pois. "Tule Tiina, tuolla toisella kassalla on lyhyempi jono."
Kysyin ystäviltäni kuinka tuollainen käytös on mahdollista. Keski-ikäinen täti, riittävän vanha olemaan vaikka heidän äitinsä, avaa suunsa ja penää oikeuksiaan, mutta nuoret vain nauravat kysymyksilleni ja muut tuijottavat minua kuin minä olisin se, joka aiheuttaa hämminkiä. Mistä tässä oli kysymys? Enkö olisi saanut ilmaista ääneen paheksumistani?
Ja saan siihen vastauksen, joka tulee aika lähelle Peebun alkukysymystä: Not in Estonia.
perjantai 5. helmikuuta 2010
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
8 kommenttia:
Miten minulle tulee kokemuksestasi elävästi mieleen venäläisten jonotustyyli täällä itäisessä Suomessa. Seistään kaupan kassajonossa. Yhtäkkiä eteen tunkee joukko venäläisiä, ihan vain sen perusteella, että heidän kaverinsa sattuu seisomaan siinä edessä. Onko venäläisillä (ja virolaisilla) tapana "varata" paikka jonossa ja lähteä sitten tekemään lisää ostoksia. Jokaisen jonottajan pitäisi sitten ymmärtää, että tuo näkymätön paikka sinun edessäsi on tosiaankin "varattu". Vai mistä on kyse? Olisi kiva, jos joku tyylin hallitseva selvittäisi asiaa meille tietämättömille.
Samaa toivon minä!
(PS. Ihanaa että kommentoit, Emo. Viitsitkö laittaa mulle privapostia koskien teidän varaustanne Villa Ottiliaan, eli tarkenna vielä kerran päivä, jooko? Ja osoitehan on: reservation@villaottilia.ee)
Mahtavaa Tiina, että sinulla oli pokkaa sanoa etuilleelle äijälle noin! Miljoona kertaa olen vastaavissa tilanteissa kerännyt rohkeutta, mutta olen vain tyytynyt mulkoilemaan pahasti. Kerään tästä tarinasta voimaa seuraavaa kiilaavaa mummoa varten!
Tuo etuilun oikeutus on tämän maan raivostuttavimpia piirteitä. Joo, eihän se ole mitään malarian, köyhyyden ja ilmastonmuutoksen yms. rinnalla, mutta on vain kovin vaikea käsittää, miksi joillakuilla olisi mukamas oikeus vain tulla ja ignoroida toinen ihan täysin.
Melkein arvasinkin että tämä nappasi S:lle.
Mutta, hei, kun pääset nuorimmaisen kanssa liikkeelle, on sinulla mukana kunnon taisteluvarustus, yhden-kahden hengen syöksyvaunut, joilla voit kiilata mihin tahdot.
Siitä vaan sumeasti päin joukkoja, heikot alta pois - ja, miksei, sinähän olet ÄITI. Ei sellaisille voi edes kettuilla. Tai jos voi, sitten kerrot siitä meille myöhemmin, eikö vain!
Ja tähän perään tulee sellainen tosi ilkikurisesti virnistävä hymiö, joka iskee silmä ja samalla on aavistuksen kärsivän näköinen.
No pannaan tähän vielä Not in Sweden-tarina kanssa!
Meillä on nuori polvi ominut tuon kiilaamismentaliteetin. Yksi menee jonoon "paikkaa pitämään" ja loput malkoilevat siellä sun täällä. Kun paikka-kaveri alkaa lähestyä kassaa (tai mitä nyt sitten jonotetaankin) niin yhtäkkiä tulee kaverit sen eteen ja nauraa rehotetaan ja puhutaan paskaa vain paskan puhumisen takia ettei kellekään tulisi mieleen sanoa mitään, tässähän nyt omistetaan koko maa ja sillä siisti!
Vanhemmat ihmiset mulkoilevat pahasti mutta harva viitsii enää puuttua asiaan koska tietävät jo kokemuksesta että sais vain röhönaurut ja lisää paskapuhetta. Siispä voin todeta että nuorta polvea ei olleenkaan ole kotona kasvatettu, vaan kaikki tekee samoin kuin kaverit tekee. Amen!
No tästäpä vasta mieleen tuli tapaus. Olimme Tallinnan tullissa jonottamassa vuoroamme, silloin ennen, kun homma ei sujunut sujuvasti. Eteemme tuli ruotsalaisseurue ihan pokkana. Siis kiilasi eteemme. Olin just tullut karatekurssilta enkä pahemmin pelännyt ruotsalaisia. Sanoin ruotsiksi jotain, että tässä on jono ja teidän pitäisi kyllä jonottaa, kuten muidenkin, eikö Ruotsissa tiedetä, mitä on jonottaminen, eipä kai.
Vävy, joka on iso ja pelottava, yritti vähän rauhoitella minua, että älähän nyt. Sanoi myöhemmin, että pelkäsi, että käyn käsiksi ruotsalaisiin. Nyt en kyllä muista, miten siinä kävi, mutta vieläkin ajatus saa vereni kuohahtamaan.
Myöhemmin kuohahduksen mentyä ohi, vähän jo nauratti. Sitten satamassa kuljimme ruotsalaisten ohi (joo taisi ne päästä ennen meitä). Ruotsalaisnainen tunnisti minut ja sanoi, että suomalaiset ne aina haastavat riitaa. :)
Kuule Vallaton Mummeli, jos en väärin muista niin olit tulossa vävypojan kanssa minun kesämökin hyyskägaalasta kotiin kun rupesit ruottalaisia uhkailemaan.
Nyt muistankin, me oltiin tulossa hyyskägaalaan :)
Lähetä kommentti