keskiviikko 4. maaliskuuta 2009
Miten varata hotellihuone?
Maris heitti eilen pahan – tai siis hyvän ajatuksen, joka on askarruttanut mieltäni tämän päivän.
Miten ihmiset haluavat varata matkansa ja hotellinsa?
Maris tietokoneajan ihmisenä suosii tripadvisor.com ja booking.com –tyyppisiä varausjärjestelmiä, joilla nopeasti saa tietää onko hotellissa tilaa, varaus tapahtuu online, eli tiedät heti oletko saanut huoneen vai et. Ja voit usein myös lukea muiden kävijöiden arvostelut hotellista.
Jäin miettimään miten sellainen sopisi meille? Kuinka paljon se toisi meille lisäasiakkaita? Ja mitä se maksaisi?
Tein haun molempiin järjestelmiin sanalla OTEPÄÄ ja sain vastaukset, joita osasin odottaa. Booking.comissa oli vain kaksi suurinta kylpylää listautunut järjestelmään. Tripadvisoriin kolme.
Ja tämä tietenkin johtuu siitä, että järjestelmiin kirjautuminen on kallista ja jotta sellainen kannattaa, tulisi asiakasliikennettä olla paljon ja eri puolilta maailmaa. Näissä Otepään suurimmissa hotelleissa on vuodepaikkoja useita satoja. Meillä on niitä vain nuo 14. Painimme siis aivan eri kokoluokassa
Toiseksi, meidän asiakkaistamme tulee iso osa Suomesta, ja jos meillä on joku kohderyhmä, johon haluamme panostaa, on se juuri suomalaiset. Yksinkertaisesti siksi, että suomalainen suosii suomalaista. Nämä suuret kansainväliset hakujärjestelmät on suunnattu pitkälti englanninkieliselle maailmalle, lähinnä amerikkalaisille, joita on paljon ja joilla on varaa matkustaa.
Jäin sitten miettimään, miten voisimme helpottaa asiakkaiden varauksen tekemistä ilman Amadeukseen tai muihin jättijärjestelmiin kirjautumista. Yksi mahdollisuus olisi laittaa uusille nettisivuille varauslomake, jonka asiakas täyttäisi ja sitten lähettäisi meille. Se tulisi sähköpostiimme.
Tämä kuitenkin edellyttäisi sitä, että asiakas on jo löytänyt kotisivumme, eli se ei ratkaisisi ongelmaa, miten asiakas saadaan napattua alun alkaen kotisivuille.
Muistelin meidän taannoista Ranskan-matkaamme. Yksi matkaa edeltävästä iloista oli käydä lukemassa eri varausjärjestelmien asiakaspalautteita. Silloin selailin monta päivää hostels.com –sivustoja. Luin kommentteja ja lopulta löysin juuri sopivan hotellin meille.
Ja tästä sain nyt uusille kotisivuilleni idean, joka on helppo toteuttaa: vieraskirja! Kun Ottilian sivuja ensimmäisen kerran suunnittelin, oli se mielessäni, mutta jäi kuitenkin jostain syystä pois.
Minusta itsestänikin olisi todella mukava lukea mitä asiakkaamme ovat meistä kirjoittaneet, miten meitä muistelevat. Olen aika varma siitä että kommentit olisivat pääsääntöisesti positiivisia. Jos on mitä päätellä talomme fyysisestä vieraskirjasta. Sinne ovat asiakkaat kirjoitelleet joskus pitkiäkin juttuja, piirrelleet ja usein runoilleetkin.
Maris toivoi sivuilleni myös useita alakategorioita, ja niitä onkin todella sinne tulossa. Eli sinne tulee oma osansa Villa Ottilialle – siis faktat: montako huonetta, millaisia huoneita, mitä maksaa, missä sijaitsemme Otepäällä (kartta). Sitten tulee lyhyt esittely meistä. Sitten tulee runsaasti materiaalia Otepäästä (kartta Virosta), ajo-ohjeet, miten tänne pääsee busseilla, junalla, moottori- tai polkupyörällä. Omat osansa saavat eri vuodenajat – eli mitä tehdä milloinkin. Mukaan tulee pitkä lista tapahtumista Otepäällä, mitä tehdä, minne mennä. Lisäksi sinne tulee myös osio päiväreiteistä ja retkistä, joita olemme asiakkaillemme valmiiksi suunnitelleet – eli asiakkaan tarpeiden ja ajankäytön mukaan rakennettuja päiväretkiä kaikkiin ilmansuuntiin niin että reittien varrelle jää mahdollisimman paljon mielenkiintoisia kohteita.
Emo kysyi mitä asiakkaat tiedustelevat varaustaan tehdessä? Myös nämä asiat on huomioitu sivustolla. Eli yritän etukäteen jo vastata mahdollisimman moneen kysymykseen.
Mistä tuli jälleen mieleen tuo online-varausjärjestelmä. Sen suurin heikkous minusta on täydellinen henkilökohtaisuuden puute. Meidän varauksemme ovat harvoin vain että joku kysyy että onko tilaa, minä vastaan että on, ja asiakas tekee varauksen. Varauksiin liittyy useimmiten, tulivat ne puhelimella tai sähköpostilla, monenlaista keskustelua. Ilmoista, tapahtumista, asiakkaan etukäteistoiveista ja odotuksista. Niiden kautta asiakas saa käsityksen siitä minne on tulemassa ja me saamme myös käsityksen siitä ketä tänne on tulemassa.
Hintoja ajattelin myös tuoda hieman alaspäin seuraavassa nettipäivityksessä. Kuten kirjoitin ravintoloista, joiden hinnat laskevat nyt ja jotka myyvät aterioiden sijaan nykyisin alennuksia, sama trendi on nähtävissä hotelleissa.
Viimeisillä Tourest-matkamessuilla oli yksi tärkeimpiä keskustelunaiheita hintojen lasku ja paikoitellen suoranainen polkeminen. Nyt näyttää siltä että alalla on jonkinmoinen paniikki.
Kuten pohdin ravintoloiden kohdalla, tulee hintojen laskemisen tiellä jossain vaiheessa kuitenkin seinä vastaan myös hotellialalla.
Hinta on tietenkin kilpailutekijä, mutta ei ole myöskään mieltä tehdä tappiollista työtä. Kun hintaa hilataan aina vain alemmas, täytyy myös jostain muusta tinkiä. Eli sanalla sanoen taso laskee. Aamiaisilla kinkut vaihtuvat makkaraan, huonelämpötiloja lasketaan, siivouksesta tingitään. Olen kuullut sellaisiakin huhuja, että joissain majoitusliikkeissä käytetyt lakanat ajetaan vain mankelin läpi ja käytetään uudelleen. Ehkä se on vain huhu, toivon niin. Ei ole kiva ajatus maata jonkun toisen lakanoissa.
Tämä on siis todellisuus, jossa elämme. Hintojen laskuun on paineita. En ole ahne, mutta en kyllä näe mitään mieltä tehdä tätä työtä myöskään tappiollisesti. Enkä halua myöskään laskea Villa Ottilian tasoa alaspäin – haluan olla ylpeä siitä mitä teen, että voin tarjota asiakkaalle parastani kaikin tavoin.
Tällä hetkellä suurin lohdutus tässä hankalassa kilpailutilanteessa ovat kanta-asiakkaamme. Meillä on koko joukko asiakkaita, jotka ovat käyneet Ottiliassa jo vähintään kolme kertaa. He eivät osta hintaa, he etsivät lomalleen parasta mahdollista paikkaa, ja ovat sellaiseksi meidät havainneet. Se onko huonehinta 5 tai 10 euroa enemmän tai vähemmän kuin naapurilla ei heitä kiinnosta. He tietävät että saavat rahalleen vastinetta
Ongelma onkin nyt lähinnä uusasiakashankinta, kuten termi hienosti kuuluu. Miten kertoa muille asiakkaille uskottavasti se, minkä kanta-asiakkaamme tietävät?
Tällaisia ajatuksia siis uusien kotisivujen suunnittelun tiimoilta
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
13 kommenttia:
Englannissa melkein jokaisella pikkuisella Bed & Breakfast on kotisivu.
Tsemppiä kotisivuprojektiin!
Vähän epäilinkin, että näihin booking-saitteihin liittyminen on melko kallista.
Tuli muuten vielä mieleen, että jos kotisivunne eivät löydy hakukoneilla, niin jonkinasteinen hakukoneoptimointi voisi ehkä auttaa?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Hakukoneoptimointi
Tosin nyt puhun jo sellaisesta asiasta, josta mulla ei ole mitään tietoa ... :)
Vaikkei OnLine-varausjärjestelmää olisikaan käytössä, voisi sivustolla olla jonkulainen kalenteri, josta sitten näkisi varaustilanteen ja osaisi sen perusteella tiedustella majoitusta...
Hakukoneoptimoinneissa on se haitta, että sitten ne hakukoneet vierailevat sivustolla todella tiheään.
optimoin omat sivustoni, ilmoittelin hakuroboteille, että täällä ollaan, passaa tulla katsomaan.
Ja alkoihan jo sivut löytyä Googlella! Melkein mitä tahansa hakusanaa käytti, aina oli oma sivu päällimmäisenä. Sitten alkoi palveluntarjoajalta tulla sähköpostia että käytössäni oleva nettikaista on 99% täynnä ja kävijälaskuristakin aloin jo epäillä liikenteen määrän kasvua.
Asiaa tutkailtuani selvisi, että Googlen hakurobotti vieraili sivullani 5 sekunnin välein aiheuttaen melko moisen liiknteen indeksoidessaan sivujeni sisältöä...
Päätin että kyllä sivut löytyvät vähemmälläkin ja estin hakukoneiden pääsyn...
Jo helpottaa
Kari ja Johannalle tuosta kalenterista, josta näkisi varaustilanteen.
Sekin on hieman kaksipiippuinen juttu.
Toisaalta asiakkaat näkevät miten tilaa on, toisaalta myös kilpailijat näkevät millainen on varaustilanteemme. Ja jos kateus vie kalatkin vedestä ja vanhingonilo on paras ilo Suomessa, niin kyllä sama pätee täälläkin.
Eli sitä kuinka paljon tai vähän meillä on asiakkaita, kilpailijan ei tarvitse mielestäni tietää.
(Otepäällähän on kilpailu paljon kovempaa kuin muualla. Vartailun vuoksi: esimerkiksi Valgassa on tasan yksi hotelli. Otepäällä yli 60 majoitusliikettä, joista suurin osa tällaisia pieniä paikkoja kuten me.)
Heh, laittakaa se kalenteri näyttämään niin kuin Airberlinin on line buukkaus, "vapaat paikat: >9 tai < 9" älkääkä kertoko montako vuodepaikkaa teillä on :)
Korkeintaan lisäyksenä Puutarhanetin tapaan "Villa Ottilian käyttö tulee laajen-
tumaan voimakkaasti vuoden 2009 aikana. Neuvottelut yhteistyöryh-
mien kanssa on aloitettu."
Muistatte vain päivittää uutenavuotena vuosiluvun, niinkuin Pentissäkin tehdään :D
:) Lyyrisenä mäkimäntyihmisenä olen hieman huvittunut tästä Pentistä ("kuulin" lyhenteen ekaa kertaa). Pentti lähettää uutiskirjeensä tasan tarkkaan kerran vuoteen. Todella tehokasta.
Uutiskirje voisi olla Ottiliallekin yksi markkinoinnin vaihtoehto, mutta se ei tietenkään olisi uusasiakashankintaa. Hakusana/-kone optimoinnissa on ymmärtääkseni asiaa - konsultoi sivujesi ylläpitäjää kuinka on viisain edetä. Oletan, että blogiliikenne tuo uusia yhteyksiä ja ehkä sitä myöden uusia asiakkaita. Joku mainitsi jossain kohtaa wifin - se on mielsetäni tänä päivänä yksi niistä ehdottomista valintakriteereistä ja se on hyvä mainita isolla, jos on olemassa. Kuvat kylppäreistä ja makkareista ovat tärkeitä. Ja tietenkin välimatkat keskustaan, kauppoihin, rantaan, lenkkiradalle jne on hyvä tietää majoitusta valittaessa. Linkit Otepään, Tarton, bussiresisid ja Valgan maakonnan tms. omille sivuille eivät olisi pahitteeksi.
Mutta jossain kohtaahan tulee raja vastaan - kaikilta on tullut paljon hyviä ehdotuksia - mitä sivuille nyt suositulla yläpalkkinavigaatiolla saadaan mahtumaan niin, ettei käyttäjälle tule ähky.
Tässä asiassa olen Onukoon kanssa samaa mieltä. WiFi/WLAN on tätä päivää ja on ainakin minulle yksi valintakriteeri hotelleja selatessani.
Tämmöisellä muutaman kympin investoinnilla jos saa muutamankin asiakkaan lisää...
Meillähän on WIFI eli se laitetaan sitten isolla esiin!
Itse kaiken maailman internet-palveluiden suurkuluttajana kannatan ajatusta jonkinlaisesta internet-varauksesta.
Hotellia jostain päin maailmaa etsiessäni menen jollekin hakukoneelle ja alan sieltä sitten plärätä, ja mitä helpompaa varaus on, sen parempi.
Muutama vuosi sitten Saksan-Itävallan-Sveitsin reissulla varattiin kaikki hotellit/b&b:t internetin kautta ja se oli oikein mukavaa ja vaivatonta. Suurin osa siis kuitenkin sähköpostilla, ei ne mitään varauskoneita olleet. Pääasia, että hotelli löytyy varauskoneella, varauksen voi sitten hyvin tehdä esim. kotisivulta löytyvällä lomakkeella.
...ja sitten se vieraskirja..
Jos kirja on avoin kaikille kirjoittajille, alkaa kohta Viagra-kauppiaat siellä ilmoittelemaan. Systeemi pitää olla salasanalla suojattu. Toki kuka vaan pääsisi lukemaan, mutta kirjoittamaan vaan ne jotka ovat hotellissa käyneet ja saaneet sieltä mukaansa salasanan.
Vieraskirja voi olla vaikka tämmöinen blogityyppinen, jolloin kuviakin voisi vierailijat laittaa...
Kari
Olen käynyt Otepäällä vuodesta 1989 alkaen ja hyvin usein käyn www.otepaa.ee sivustolla.
Kävin siis nytkin.
Villaanne en Turism-osiosta löytänyt ja AINA kun etsin esim. tuttavillemme majoitusta, käymme tätä sivustoa läpi.
Kysy ihmeessä linnavalitsusesta, kuka sivuja operoi ja liity majoitusluetteloon.
Hyvää kevään alkua ja paljon mukavia vieraita!
Terveisin,
Ari Vihdistä
PS. Se Otepään kirkon kuva utumaisemassa on AIVAN LOISTAVA!!!
KIITOS Ari vinkistä!
Olen itse asiassa aivan pöyristynyt jos näin on, tarkistan hetimmiten.
Ja jos näin on, sitten tulee tupenrapinat!
KAIKKI Otepään majoitusliikkeet pitäisi sieltä löytyä! Aakkosjärjestyksessä.
Ja jos jos hieman juoruan, niin kerron, että Otepään linnavalitsus eli kunta toimii, miten sen kauniisti sanoisi, aika oudosti ja kaiken laista vedätystä kotiin päin olemme huomanneet vuosien aikana.
No nyt jo hieman rauhoitun.
Olemme kodumajutus -kohdan alla, koska olemme Bed and Breakfast -tyyppinen yritys.
Lähetä kommentti