torstai 23. huhtikuuta 2015

Yksin Italiassa, osa 43: Jatkosuunnitelmat menevät uusiksi

Tähän asti tapahtunuttta: Tiina on saapunut Sienaan illansuussa ja nauttinut elämästään ja Sienan kaupungin kauneudesta. Mutta iltamyöhään hän saa sähköpostissa viestin jossa kerrotaan Rooman B&B-majoittajan Elisan peruneen koko majoituksen.

Aamupäivä tietokoneella

Elisan peruutus sotkee kaiken. Käyn koko aamun sähköpostikeskusteluja AirBnB:n kanssa. Täytyy sanoa, että he yrittivät tehdä kaikkensa auttaakseen minua, sähköposteihini vastattiin nopeasti. Yhteyshenkilöni yritti etsiä minulle korvaavaa vastaavaa majoitusta Roomasta, mutta kaikki mitä he tarjosivat olivat kalliimpia kuin mitä Elisan majoituksesta olin maksanut. AirBnB lupasi myös 20% alennusta jatkomajoituksista, mikä olisi hieman jo auttanutkin taloudellista tilannettani.

Mutta minä olin yön aikana päätökseni tehnyt. Pitäkää tunkkinne, ja pitäkää Roomanne. Hyvin tuohtuneena kirjoitin: "Varasin majoitukseni kuukausia etukäteen välttääkseni juuri tämän tilanteen. Nyt olen Sienan hurmaavan kauniissa kaupungissa ja sen ajan mitä voisin käyttää siihen tutustumiseen joudun nyt viettämään tietokoneella käyden teidän kanssa keskusteluja ja etsien uutta majoitusta."

Vaadin maksamani vuokran palautusta ja AirBnB lupasikin näin tehdä. Lisäksi he lupasivat minulle kaikesta kokemastani pahasta ja vääryydestä hyvitykseksi 400 dollaria käytettäväksi jatkossa missä tahansa AirBnB:n kohteessa. Lahjakortti tulisi olemaan voimassa vuoden.

Uudet suunnitelmat

Olin yön aikana ehtinyt jo miettiä matkasuunnitelmani uusiksi. En palaisikaan Roomaan! Olin alunperin suunnitellut viettäväni Sienan jälkeen vielä yhden yön Orvietossa. Junalakon vuoksi oli Orvieto hetkeksi pudonnut jatkosta pois. Nyt se palasi sinne; päätin viettää siellä yhden yön sijasta kaksi! Ja sieltä jatkaisinkin eteenpäin syvälle Umbriaan, ja viettäisin toiset kaksi päivää Perugiassa. Roomaan jätin vain kolme päivää, joista viimeinen olisi lähtöpäivä.

Lisää sähköpostikirjeenvaihtoa Orvieton hotellin kanssa ja hotellin etsintää Perugiasta. Kun kaikki oli lopulta selvää, jatkohotellit varattu, huokaisin syvään. Olin itse asiassa tyytyväinen asioiden saamaan käänteeseen. Mitä pidempään olin ollut poissa Roomasta, sitä vähemmän sinne kaipasin. Ensimmäisen Rooman-viikkoni aikana olin ehtinyt nähdä riittävästi, vain Vatikaani ja sen taideaarteet olivat jääneet väliin. Ne ehtisin katsoa paluussa. Muusta ei ollutkaan niin väliä.

Näkymää Alma Domuksen parvekkeelta

Kun kaikki on selvää, on päivä jo pitkällä. Lähden liikkeelle ja suuntaan kohti Sienan ykkösnähtävyyttä, sitä, joka näkyy jo hotellihuoneestani eli Sienan satumaisen hienoa Duomoa. Mutta sitä ennen on kuljettava monta katua ylös ja alas.




Päivä on mitä ihanin, ja Siena kaunis. Korkealta mäeltä katson alas laaksoon ja sen yli. Tuolla toisella puolella on hotellini, Alma Domus. Se on tuo matala punatiilinen rakennus, missä on kaarimaiset parvekkeet. Minun parvekkeeni on keskimmäisessä kerroksessa ja se on kuvassa toiseksi viimeinen oikealla.

Laakson toisella puolella San Domenicon basilika ja hotellini Alma Domus

Matka jatkuu kohti yhtä ehkä maailman hienointa katedraalia, Sienan Duomoa. Mutta siitä oma postauksensa, sillä kirkko on todellakin sen arvoinen.

Ei kommentteja: