Ensiksi lyhyt kaappaus Wikipediasta - mitä ymmärretään käsitteellä jugend:
Jugend (saks. Jugend, 'nuoruus') tai art nouveau (ransk. art nouveau, 'uusi taide') on taiteen tyylisuuntaus, joka vallitsi Euroopassa 1880-luvulta ensimmäisen maailmansodan alkuun. Sille oli tyypillistä eri taiteenalojen välisten rajojen hävittäminen tuomalla koko ihmisen elinympäristön taiteilijan ulottuville. Erityisesti jugend vaikutti arkkitehtuurissa ja taideteollisessa muotoilussa. Jugend on näkyvästi esillä monissa Euroopan kaupungeissa, kuten Budapestin arkkitehtuurissa.
---
Tämän tiesi siis Wikipedia kertoa.
Ja nyt Riikaan, jossa sanotaan olevan Euroopan hienoin yhtenäinen jugend-alue. Se käsittää yli 800 rakennusta, jotka säilyivät toisen maailmansodan pommituksista.
Keskusta on melko yhtenäinen, se levittyy kuuluisan Alberta-kadun molemmille puolille; runsaimmin jugendin helmiä löytyy Albertan ohella Elizabetes- ja Strelnieku -kaduilta aina Brivibas-kadulle asti.
Olen ollut kiltti ja tehnyt samoista kuvista kaksi valokuvakansiota, toinen on ns. Porta-kansio, toinen ns. Picasa-kansio.
Tyylisuuntaa on kutsuttu eri nimillä eri puolilla Eurooppaa eri aikoina. Anglosaksisissa ja ranskankielisissä maissa se tunnetaan art nouveauna, Italiassa sen nimitys on Stile Liberty ja Kataloniassa modernisme. Itävallassa, Unkarissa ja Tšekissä sitä kutsutaan sesessionismiksi. Suomessa ja muissa Pohjoismaissa on yleisesti käytössä jugend-sana, koska arkkitehtuuri- ja muotoiluyhteytemme suuntautuivat paljolti Saksaan. Nykyisin käytetään toisinaan art nouveau'ta tai molempia sanoja yhdessä. [1] [2]
Taideteollisuuden uudistusliike Arts and Craftsia pidetään usein jugendtyylin anglosaksisena rinnakkaiskäsitteenä. Jugend oli kertaustyylien seuraaja ja edelsi 1900-luvun modernismia. Jotkut tutkijat lukevat jugendtyylin kuuluvan varhaiseen modernismiin sen ensimmäisenä suuntauksena.
---
Tämän tiesi siis Wikipedia kertoa.
Ja nyt Riikaan, jossa sanotaan olevan Euroopan hienoin yhtenäinen jugend-alue. Se käsittää yli 800 rakennusta, jotka säilyivät toisen maailmansodan pommituksista.
Keskusta on melko yhtenäinen, se levittyy kuuluisan Alberta-kadun molemmille puolille; runsaimmin jugendin helmiä löytyy Albertan ohella Elizabetes- ja Strelnieku -kaduilta aina Brivibas-kadulle asti.
Täällä voisi viettää aikaansa vaikka kuinka pitkään. Jokainen talo täynnä yksityiskohtia, jugendille tyypillisiä mytologisia hahmoja ja ornamentteja.
Alberta-kadulta löytyy myös jugend-aiheinen museo (Alberta iela 12), joka on suhteellisen uusi. Museo sijaitsee kuuluisan latvialaisen arkkitehdin Konstantins Peksensin suunnittelemassa rakennuksessa, jossa arkkitehti itse perheineen myös asui.
Museokäynti näyttää miten monipuolisesti jugend-vaikutti koko elämään, jugend ei ollut vain rakennussuunta, tai taidesuunta, vaan jugendin henkeen suunniteltiin niin vaatteet, astiat, huonekalut, lamput, tekstiilit, kankaat kuin tapetit.
Jätän luennoimisen tähän ja suosittelen, että jos ette pääse ihan heti itse Riikaan, tutustutte jugendin viehättäviin kasvoihin rakennustaiteessa kuvagalleriani kautta.
Olen ollut kiltti ja tehnyt samoista kuvista kaksi valokuvakansiota, toinen on ns. Porta-kansio, toinen ns. Picasa-kansio.
Kommentoidakin saa! Sitä suorastaan odotetaan!
10 kommenttia:
Huikeita näkymiä. Eipä suotta ole Riikaa Pariisiin verattu. Jugendinrakastajille riittää tutkittavaa, ja vanhat keraustyylitkin ovat edustavasti esillä, kuten varsinkin uusrenessanssi. Kiitos ammattilaistason kuvista.
Riiaan jugend tuli hieman jälkijunassa ja se nopeasti kehittyi omaan kansallisromanttiseen suuntaan. Ensimmäinen varsinainen jugend-rakennus (jota voidaan pitää puhtaana jugend-tyylin edustajana) valmistui 1901, ja siinä oli myös uusrenessanssin piirteitä.
Ajan kuuluisimpia arkkitehtejä olivat mm. venäläinen Mikhail Eisenstein ja latvialaiset Konstantins Peksens, Eizens Laube ja Rudolf Zrikwitz. (Sujuvasti täällä siteeraan museosta saamaani esittettä.)
Riikaan avattiin 1900-luvulla yliopistoon arkkitehtuuritiedekunta, joka toi maahan suunnittelijoita kaikkialta Euroopasta, ja jotka osaltaan toivat uusia vaikutteita Riian jugendiin.
Ottaen huomion jugendin kulta-ajan lyhyen keston Riiassa - sehän päättyi ensimmäiseen maailmansotaa ja taloudelliseen romahdukseen - on siltä ajalta syntynyt todella valtava määrä komeita pytinkejä.
Upeita rakennuksia ja huoneistoja. Jugend on komeaa, näyttävää, kuitenkaan siinä ei ole mitään mauttoman pröystäilevää.
Nämä kuvissa olleet talot, eritoten kaksi Mikhali Eisensteinin (oli muuten elokuvaohjaaja Sergei Eisensteinin isä) suunnittelemaa rakennusta (esim. se lohenpunainen talo, jonka katolla on tähtityttö, jolla on kruunu kuin Vapaudenpatsaalla) ovat kyllä niin runsaita koristeluissaan, että ainoastaan Eisensteinin varma tyylitaju pystyy pitämään kokonaisuuden jollain tavoin harmonisena.
Riiassa oli runsaasti keveämmin koristeltuja julkisivuja, mutta tällä kertaa tarttui kameraan nämä.
Mutta totta on SusuPetal, että ornamentaalisuudesta huolimatta talot eivät ole mauttomia eivätkä erityisen pröystäileviä.
Toki jugendista pidän. Hitsin hitsi, etteivät kuvat nyt avaudu minulle.
(On täysin oma vikani, kun on hidas yhteys)
Tekstit luin ja kiinnostus heräsi niin paljon, että käyn kuviakin katsomassa myöhemmin.
Kiehtovaa katseltavaa. Tosi paljon olet saanut vangittua yksityiskohtia - jos oikein kuvista ymmärsin, niin myös todella korkealta ja kaukaa. Wau:)
aimarii - harmin paikka. Ota osoite ylös ja käy katsomassa jossain muualla, sillä nyt olisi tosiaan jugendia tarjolla useamman kuvan voimin.
OnuKoo - kyllä. Jugendtalojen ylimmistäkin kerroksista onnistuin uuden teleputken ja kovan säätelyn jälkeen saamaan mielestäni aivan kelvollisia kuvia. Esimerkiksi se lohenpunainen talo, joka on yhdessä kuvassa kokonaan on korkea ja tähtityttö eli naishahmo jolla on tähdet hiuksissa kuin Vapaudenpatsaalla ikään, on sieltä ihan huipulta.
Mutta oli siinä objektiivien vaihtelussakin oma hommansa, aina oli väärä obiska rungossa kiinni... niin se on että tieto lisää tuskaa ja saman tekee objektiivivalikoiman laajeneminen.
Riian kansallisen jugendin juuret ovat Suomessa.Arkkitehdit Laube ja Vanags tulivat opintomatkalle Helsinkiin 1904,jolloin he saivat Hvitträskissä vieraillessaan vaikutteita etenkin Saariselta ja Sonckilta.Vanagsin töissä on paljon viitteitä Sonckin rakennuksista.
Olen tutkinut Riian jugendia ja tehnyt siitä useita artikkeleita kirjoihin ja lehtiin sekä kirjoittanut taidehistorialliset opinnäytetyöni aiheesta.Kulttuurihistorian puolella olen tutkinut Janis ja Elli Rozentalan taidetta ja elämää,josta on tekeillä elämänkerrallinen kirja.
Hienoa,että kulkijat ovat löytäneet Riian ja sen kulttuuriset aarteet.
saarah - jugend on varmastikin mielenkiintoinen tutkimusalue, joka ei rajoitu vain arkkitehtuuriin vaan vaikuttaa koko ajan henkeen, tapakulttuuriin ja henkiseen elämään. Tämän ymmärsin tutustuessani Riian jugend-museoon, josta postauksessakin kerron. Riemua ja intoa jatkotutkimuksiin toivotan!
Aihetta runsaasti tutkineena voin sanoa, että ensimmäisessä kuvassa näkyvä rakennus ei kyllä taida edustaa jugendia, vaan ennemminkin uusrenessanssia, johon on otettu mukaan hiukan jugendinomaisia piirteitä. Juuri runsaat rehevät ornamentiikat jotka esittävät antiikista inspiraationsa saavia aiheita, ja joita näkyi näissä kuvissa (pylväät, veistokset, päätykolmiot, akantuslehdet, seppeleet, alimpien kerrosten harkoitus), kuuluvat uusrenessanssiin, kun taas jugendkoristeet olivat yksinkertaisempia, tyylitellympiä, ja niitä oli vähemmän. Toinen, sinisävyisempi rakennus on jo aika selkeähkösti jugendia, vaikka siinäkin on vielä nähtävissä uusrenessanssin piirteitä. Niin että älkääs antako kaikkea kunniaa väärälle tyylisuunnalle!
Mutta upeita rakennuksia olet saanut kuvattua joka tapauksessa :)
Lähetä kommentti