torstai 30. elokuuta 2012

Tarton ilmailumuseo

Elokuun alkupuolella oli hetken hiljaista ja minä Kimmolle ehdottamaan "jotain tekemistä". Kimmo siihen: "Ja mitä se olisi, se tekeminen?" Minä: "Jotain kivaa!"

Tästä sukeutui sitten keskustelu siitä mikä on kenestäkin kivaa. Meistä molemmista on kivaa matkailla, ja meistä molemmista on kivaa syödä hyvin, mutta esimerkiksi käsitys kivasta museosta saattaa vaihdella. On olemassa sellainenkin paikka kuin Eesti Maanteemuuseum, joka aika ajoin nousee keskusteluun ja joka ei meitsissä herätä mitään suuria intohimoja.

Kun kuitenkin viime aikoina minun kivani (= lue: mennään metsään ja otetaan luontokuvia) on ollut painottuneempi, päätin yllättää siippani ja ehdotin jotain ihan muuta: "Lähdetään Tarton ilmailumuseoon!"

Kimmo oikein värähti ja kysyi epäuskoisena: "Siis sinä olisit valmis lähtemään Ilmailumuseoon?" Johon minä: "Miksi en, olenhan lentäjän tytär, vähän niinko lentäjä itsekin." (Lauseen alkuosa pitää paikkansa, loppuosa ei sitten niinkään, vaikka olenhan joskus vuonna -72 noussut pienkoneeseen minäkin, kuten alla oleva kuva todistaa)


Huomatkaa stailit lahkeet ja sävy sävyyn kynsilakka. Ja vuosi oli siis -72

Tarton ilmailumuseo eli Eesti Lennundusmuuseum sijaitsee Haaslavassa hieman Tarton ulkopuolella. Se avattiin ensimmäisen kerran jo 2002, mutta suljettiin jokunen vuosi sitten parannustöiden vuoksi. Nyt museo on uudelleen avattu ja vaikka paikka on vielä keskeneräinen - esimerkiksi hallien standit odottavat vielä tekstejä, on siellä yllättävän paljon katsottavaa. Jopa minä innostuin, mutta se on sivuseikka. Tärkeintä oli että Kimmo pääsi pitkästä aikaan johonkin, joka miestä kovasti kiinnostaa. Ja niin oli mies kuin pieni poika karkkikaupassa, kiihtynyt ja innostunut!


Tästä se lähtee liikkeelle


Sisääntuloaulassa on kartta josta selviää missä mikin kone sijaitsee


Kimmo suuntaa määrätietoisesti kohti Tupolev TU134A3-matkustajakonetta

Tupolevin nokkaa ja ohjaamoa ihmetellään pää kallellaan

Soviet-matkailun tunnelmaa - tuoksukin mukana. Ja ekassa luokassa tietenkin.

Pienoismalli lentotukialus USS Ronald Reaganista

Näkymää lentokonehallista ulos. Näköalatornista olisi mahdollisuus testata laskuvarjohyppyä. Jätimme väliin.

Kimmo ihmettelee harjoituskone TS-11 Iskraa

Nyt tutustutaan Wilga-35:een

Ilme kertoo: Täällä on kivaa! Sukhoi 27

Kimmo ukrainalaisen JAK-40:n nokalla. Kone oli aikanaan ulkoministeri Julia Timoshenkon käytössä.

Ruotsalainen SAAB JA37 Viggen saa sekin osakseen Kimmon huomion

Ja olen siellä minäkin! Tässä ranskalaisen Miragen keulan vakoilukamerassa

Päivän on oikeasti aika hauska. Enhän minä oikeasti näistä koneista mitään ymmärrä, mutta sitä mukavampaa on seurata Kimmoa joka on niin innoissaan. Mies kun on kiinnostunut kaikista teknisistä vimpaimista, autoista ja lentokoneista erityisesti.


Mies ja Antonov An-2  -lentokone molemmat sävy sävyyn 

Kuvia koneista olisi vaikka kuinka paljon lisääkin, ja jos kiinnostaa nähdä kaikki koneet, jotka tunnollisesti kuvasin, löytyvät ne Villa Ottilian facebook-sivulta tällaisesta kansiosta: Lennundusmuuseum

Päätän tämän kuvakimaran kuvaan kahdesta pojasta, yhdestä isosta ja yhdestä pienestä. Ja totean että pojat on aina poikia, ja se on välillä oikeasti aika söpöä!

2 kommenttia:

aimarii kirjoitti...

Museot ON mielenkiintoisia oikeastaan järjestään. Lentokonemuseossa en ole koskaan käynyt, ehkä pitäisi. Tänä kesänä olen tutustunut erilaisiin sotamuseoihin ja Saamen museoon Siidaan, myös Kolttamuseoon.

Kimmo Linkama kirjoitti...

Ilmailumuseo oli tosiaan välillä pitkähkön aikaa kiinni, ja nyt käydessämme selvisi, miksi. Niin näyttelyhalleja kuin eritoten muita rakennuksia oli rakennettu ja kunnostettu suurella rahalla - EU-avustusta, totta kai, kuten kyltit kertoivat.

Hiukan ihmetyttivät selkeästi samaan projektiin kuuluneet, yleisöltä suljetulla alueella sijaitsevat tenniskenttä, lampi ja hieno asuinrakennus.

Näyttelyesineet olivat toki tasokkaita, ja kunhan opastetekstit saadaan lopulliseen kuntoon, niistä voi oppia paljon. Jotkin halleista olivat aika tyhjiä, sinne lienee joskus tulevaisuudessa tulossa Viron ilmailua käsittelevä valokuvanäyttely.

Samaten kolmessa sivurakennuksessa ei juuri muuta ollut kuin pienoismalleja 1:72 ja 1:48, mutta hyvä niinkin. Antoivat kattavan kuvan etenkin sotilasilmailusta eri maissa.

Jos kehitysinto jatkuu, tästä tulee muutaman vuoden päästä todella tasokas museo.