tiistai 14. huhtikuuta 2009

Tupaloiden pääsiäisvisiitti Otepäälle

Pääsiäinen on nyt vietetty ja palattu arkeen.

Itse asiassa jo eilinen oli Virossa arkipäivä, toisin kuin Suomessa. Ja eilen lähtivät mukavat vieraammekin kotia kohti.

Me siis vietimme pääsiäistä kouvolaisten tuttaviemme Karin ja Johannan kanssa, tuttavallisemmin The Tupalat. Tällä kertaa matkaan oli lähteneet myös tytär Heini ja anoppi-äiti Mami eli Leena.

Yhden päivän Tupalat seikkailivat Latviassa, Valkassa ja Valmierassa, jolloin minä tein rankasti pihatöitä.

Sunnuntain pidin minäkin lepopäivän puutarhasta ja lähdin Tupaloiden matkaan Tarttoon. Ja hauskaa oli. Koko perhekunta on ihanasti hulvattomia ja niinpä nauru raikasi Renault Lagunassa kun puikkelehdimme pitkin Etelä-Viron pikkuteitä.

Ensimmäinen matkakohteemme oli Luken kartanonpuisto. Vanha kartano on itsessään tuhoutunut, mutta puutarha on jäljellä. Keväällä täällä kukkii sadat omenapuut ja komeat perennaistutukset. Nyt oli maisema vielä melko riisuttu.

Aamu-usva loi utuisen ja salaperäisen tunnelman

Kivileijonat vartiovat vanhaa kartanonpuistikkoa

Valkea naishahmo on hätkähdyttävä näky keskellä usvaista maisemaa

Lukesta kiepsahdimme Elvaan ja ajelimme Peedun vanhassa huvilakaupunginosassa. Elvahan on saanut alkunsa tarttolaisten kesäpaikkana. Peedun mäntymetsissä on vieläkin jäljellä upeita vanhoja villoja, joista toiset on kunnostettu, toiset perin huonokuntoisia. 1800 – ja 1900-luvun vaihteessa oli Elvassa kesäisin varsin vireää kulttuuritoimintaa, oli kesänäytelmiä, runomatineoita, taiteilijoiden kesäleirejä.

Elvasta matka jatkui Rannun kirkolle, jossa Tupalan naisten hengellinen hätä oli niin kova, että kirkkoon pyrittiin vaikka takakautta kiiveten sisään. Vaan ovet ei auenneet meille.

Rannusta jatkoimme Puhjaan. ja kävimme Roope-baarissa syömässä pannkoogid, ja oli NÄM.

Puhjan puistikossa kohtasimme perin eksoottisen näyn: satamäärin variksia ja naakkoja. Kirkuna oli huumaava ja mieleen tuli väistämättä Hitchcockin linnut.

Puhjasta matka jatkui Pyhän Martinin kirkolle, lähellä Viljandia. Siellä pääsimme jo sisään asti.

Seuraava kohde olikin jo Tartto.

Arabi on eksynyt Raatihuoneentorille

Kävimme syömässä kunnon itämaiset pöperöt suosikkiravintolassani Tsink Plekk Pangissa, eli Sinkkipeltiämpärissä. Jälkiruuat eli valkosuklaakuorutteiset tiramisuleivokset haimme Pirrestä eli Chocolaterie Pierrestä, Raatihuoneentorin reunalta. Saippua- ja lankaostoksille torin käsityöpuotiin. Ja sitten Kasvitieteelliseen puutarhaan.

Tarton kasvitieteellinen on todellakin käymisen arvoinen. Varsinkin jos päivä on hiemankaan harmaa, sillä kasvitieteellisessä on aina kesä.

Ei hevin uskoisi, että tämä kuva on otettu Tartossa, vai mitä?

Päivä päättyy vielä antoisaan ostoshetkeen Tarton Kaubamajassa. Kari jää autoon lepäämään kun naiset rynnistävät kirja- ja lankakauppaan.

Ja sitten onkin jo aika palailla takaisin Otepäälle. Hyvä oli päiväretkemme, perin hyvä.

Kiitos siis Tupaloille niin käynnistänne kuin erinomaisen hauskasta seurastanne ja hilpeästä reissusta!

PS: Lisää kuvia voipi katsella tällaisen linkin takaa.

Ja muistutukseksi, että kaikki bloginkin kuvat saa klikkaamalla isommiksi.

Kari + Johanna kirjoitti...

Kiitos meidänkin puolestamme. Bulgarialainen matkaoppaamme (sisäpiirin vitsi)selvisi koettelemuksistaan kunnialla.
Paluumatkalla vielä äänekäs täti Navigaattori opasti meidät myös Tallinnan laitakujille, pyörätietäkin ajelimme autollamme...

Kiitos kiitos ja 7 graadia

Kari

Tiina Linkama kirjoitti...

Sitä jäin miettimään, että ihme ettei kolme naista autossa riittänyt, vaan piti mukaan ottaa vielä tuo perin tuittu ja tomera Täti Navigaattori.

Sehän suuttui vallan kamalasti kun et aina seurannut sen ohjeita. Se pikkutiellä vuoronperään raikaava "käänny vasemmalle" - "käänny oikealle" - "käänny vasemmalle" huutelu oli selkeästi sen tapa osoittaa mieltään.

Maris kirjoitti...

Hieno tunnelma kartanonpuisto-kuvissa.
Keli näyttää juuri siltä mitä täälläkin oli - eli ei kai auta kuin muuttaa Saarenmaalle! Hmm, tai ehkä kuitenkin Välimeren rannoille..

Tiina Linkama kirjoitti...

Niin mukavaa kuin Lukessa olikin, Saaremaasta puhumattakaan, niin... ääneni lähtee Väimerelle.

Jos avaan sinne hotellin, tuletteko kylään? (Tänne ainakaan ei viime viikkoina ole kovinkaan moni eksynyt, joten ehkä olisi aika vaihtaa maisemaa?)

Onukoo kirjoitti...

Jos puheet ilmastonmuutoksesta ja sen nopeudesta pitävät paikkansa, tulee Välimeren rannat olemaan todella ankeaa seutua suht koht sukkelaan. Kuumaa ja kuivaa.
Linnut ovat tänäkin vuonna tulleet tänne Pohjolaan viikkoja entisiä aikoja aikasemmin eli ken tietää, jospa uudet aurinkorannat ovatkin Pühajärvellä:)
Ja ehkäpä talvisaikaan paetaan Etelä-Suomen rönttäkelejä mukavan mantereelliseen Valgan maakondaan.

(mutta jos avaat sen välimerellisen majatalon, voit olla aivan varma, että kylään tullaan :)

Marjattah kirjoitti...

Kuvatkin mainiot, joukossa muutama veretseisauttavan kaunis!

Polga kirjoitti...

Tuolla kasvihuoneella on tullut pidettyä jokunenkin miitti ja piknikki ,D

Tiina Linkama kirjoitti...

Polga, ei lainkaan huono paikka miitingille! Saati piknikille!