torstai 23. huhtikuuta 2015

Yksin Italiassa, osa 44: Duomo - Sienan kruunu ja ylpeys

Suurin syy miksi valitsin Sienan matkakohteeksi oli sen katedraali, Sienan Duomo, jonka sanotaan olevan ehkä hienoin katedraali koko Italiassa. Sen romaanis-goottilainen fasadi hakee vertaistaan - vain Orvieton katedraali, jonka kilpailijaksi se rakennettiin, vetää sille vertoja, tai ainakin melkein. Koristelujen, puttojen, patsaiden, pilareiden, pilastereiden ja mosaiikkikoristeiden määrä on henkeäsalpaavan runsas.

Katedraali on rakennettu vanhan 800-luvulla samalla paikalla olleen kirkon paikalle. Nykyinen katedraali on muovautunut nykyiseen muotoonsa vuosisatojen aikana. Nykyisistä rakenteista valtaosa on vuosilta 1215-1263. Julkisivu on toteutettu kahdessa osassa: alaosa 1284-1296, yläosa 1376. Gian Lorenzo Bernini lisäsi kupolin päälle lyhtymäisen rakennelman 1600-luvulla.

Katedraalille ja sen komealle kellotornille on ominaista mustavalkoinen marmorikoristelu. Musta ja valkea löytyvät myös Sienan kaupungin vaakunasta. Sisällä mustavalkoisuus jatkuu ja ristinmuotoisen basilikan keskilaivaa reunustavat raidalliset marmoripilarit.

Sienan katedraali eli Duomo

Mustavalkoista kellotornia. Takana kupoli jonka huipulle Giancarlo Bernini lisäsi lyhtymäisen lisärakennelman
Fasadia kulmittain

Fasadia etuviistosta. Edessä Sienan symboli, susipatsas joka imettää Romulusta ja Remusta. Tarinan mukaan Sienan perustivat Remuksen pojat Senius ja Aschius. Kun he joutuivat pakenemaan Romulusta Roomasta, ottivat he mukaansa susipatsaan, josta tulikin myös Sienan symboli.

Katedraali on Sienan suosituin nähtävyys. Sisäänpääsyyn tarvitsee lunastaa 7 euron hintainen lippu.

Fasadi suoraan edestä

Päätykolmio ja sen kultainen mosaiikki: Marian kruunaaminen

Suuri metalliovi on uudempaa alkuperää, vuodelta 1958.

Kirkon fasadin keskellä oleva aurinko.

Fasadin ylenpalttista taitavaa koristelua

Fasadin koristelua, siivekkäitä leijonia, apostoleja ja hevosia

Käsityötaitoa parhaimmillaan

Fasadin keskellä oleva lasi-ikkuna

Sienan katedraali on Sienan ylpeys, ja syystä

Katsoo katedraalia mistä tahansa kulmasta, sen moninainen koristelu tekee vaikutuksen

Pilastereiden taitavaa koristelua
Sienan tunnus, Romulus ja Remus -patsas jonka sanotaan Remuksen poikien varastaneen Rooman Apollon temppelistä.

Kirkko on myös sisältä vaikuttava. Mustavalkoiset pilarit, kultainen kupoli, ja ennen muuta lattioita peittävät mosaiikkikoristelut tekevät siitä ainutlaatuisen goottilaisen taideteoksen.

Vieraillessani katedraalissa minulla kävi hyvä tuuri. Lattioiden mosaiikit ovat peitettyinä suurimman osan vuotta. Syyskuussa ne paljastetaan muutamaksi viikoksi yleisölle. Minä osuin Sienaan siis juuri oikeaan aikaan.

Apostolit päälaivan päädyssä, valekupolin alla

Katonrajasta katsoo alas 172 paavia

Valeperspektiiviä hyödyntävä kupoli, ns. trompe d'oiel, maalattiin 1400-luvun lopulla

Duomon kupoli jonka päällä ulkona seisoo Berninin suunnitelma lantern, eräänlainen lyhtyä muistuttava rakennelma.

Mahtava taivaisiin ylettyvä kirkko hiljentää monet

Katedraalin lattiaa peittävät mosaiikkiteokset ovat ainutlaatuiset. Useimmat teokset ovat allegorioita, tai Vanhan Testamentin tarinoita Raamatusta.

Optista harhaa lattioissa



Katedraalin lattia koostuu kaikkiaan 56 erikokoisesta mosaiikkipaneelista. Mosaiikkilattiaa rakennettiin 1300-1500 -lukujen aikana ja työhön osallistui noin 40 eri taiteilijaa.


Mosaiikit ovat nähtävissä vain muutaman viikon aikana vuodessa, useimmiten syyskuussa.

Sienan katedraali on vaikuttava. Sukellan sen hämäryydestä kirkkaaseen päivänvaloon ja jatkan matkaani keskiaikaisessa kaupungissa. Seuraavana kohteenani on toinen Sienan maamerkeistä, sen kuuluisa Piazza del Campo.











4 kommenttia:

OnuKoo kirjoitti...

Todella hieno rakennus. Aina vaan jaksan ihmetellä kuinka liki tuhat vuotta sitten oli varaa ja ennen kaikkea taitoa rakentaa kestäviä ja komeita rakennuksia. Meillä parikymmentä vuotta sitten "rakennetut" elementtitalot on homeessa tai muuten vaan kaatumaisillaan ja perusremonttia vailla.

Tiina Linkama kirjoitti...

Muistaa täytyy myös että miten työlästä tuo rakentaminen on ollut tuhat vuotta sitten. Sienan katedraaliin osallistui kaupunkilaiset, ymmärtääkseni, vapaaehtoisesti raijaamalla käsipelillä kivenmurikoita kaupungin ulkopuolelta. Sellaistakaan yhteishenkeä ei enää tänä päivänä löydy.

Maris kirjoitti...

Mahtava katedraali. Raidalliset pilarit ovat mielenkiintoisia. Ei ihan heti tule mieleen, että olisin missään samankaltaisia nähnyt - ei tunnu kovin tyypilliseltä kirkon arkkitehtuurilta.

Tiina Linkama kirjoitti...

Maris, tämä pilarien ja myös kirkon ulkosivun mustavalkoisuus on kiinnostanut myös minua! Olen yrittänyt löytää siitä lisätietoja, siinä sen paremmin onnistumatta.

Sienan kohdalla netistä löytyi väite että mustavalkoisuus on Sienalle tyypillinen, onhan Sienan kaupungin vaakunakin mustavalkoinen. Ja värit taas tulevat legendan mukaan hevosista, joilla Remuksen pojat pakenivat Roomasta.

Mutta, mutta, kun tämä ei ollutkaan ainut mustavalkoinen kirkko jonka matkoillani näin. Monterossan kirkko Liguriassa oli yhtä lailla mustavalkoinen, niin sisältä kuin ulkoa (sisäkuva löytyy matkakertomuksen osasta 38). Ja kun pääsen Umbriaan ja siellä Orvietoon, niin myös Orvieton legendaarinen katedraali on mustavalkoinen.

Eli joku tyylisuunta tämä on kirkkorakentamisesta. Jos joku löytää lisätietoa asiasta, kuulisin asiasta mielelläni lisää.