tiistai 5. helmikuuta 2013

Opetusohjelma: Tuntemattomat taiteilijat, osa 1

Tervetuloa Villa Ottilian opetusohjelmien pariin. Tänään aloitamme uuden tiede- ja taidesarjan, joka käsittelee historian unohtamia taiteilijoita. Noita raukkoja, jotka ovat jääneet suurempien tekijöiden varjoon, kuka mistäkin syystä.

Ohjelmassa esitetyt teokset ovat osa viime aikoina löydettyä harvinaista taideaarteistoa. Villa Ottilia Production ei kuitenkaan ota vastuuta ohjelmassa mahdollisesti esiintyvistä virheistä teosten tekijöiden suhteen - eikä oikeastaan mistään muustakaan mitä ohjelmassa kerrottaan. 

Ohjelmaa ei saa jatkossa tilata DVD:nä YLE-shopista eikä sitä myöskään uusita YLE Areenalla tai Maikkarin Katsomossa.

Alkumusiikkia... ja näin se lähtee:

Georges-Pierre Seurat, ranskalainen pointillisti, on monelle taiteenrakastajalle tuttu ja tunnettu hahmo. Hänen hienovaraiseen, usein vastaväreihin ja niiden tuottamaan optiseen illusioon perustuva tekniikkansa on myöhemmin tullut tunnetuksi pointillismina. George-Pierre Seurat'n teoksia löytyy suurimmista ja arvostetuimmista taidemuseoista.

Harvempi sen sijaan tuntee hänen naispuolista aikalaistaan Georg(t)iina-Pirre Seurat'ia ja hänen tuotantoaan, naista joka kuitenkin töpötteli pensselillä parhaansa mukaan.

Tässä yksi helmi kadonneiden arkistojen aarteista:

Georg(t)iina-Pirre Seurat'n teos: Kiviä Käsmun rannalla

(Alla vertailun vuoksi George-Pierre Seurat'n teos "Le Bec du Hoc, Grancamp vuodelta 1885)



Myös belgialainen Alfred William Finch oli pointillisti, joka useasti tallensi töihinsä ranta- ja merimaisemia. A.W.Finch asui pitkiä aikoja myös Suomessa. Lieneekö siis sattumaa että samalta ajalta löytyy tuntemattomalta suomalaiselta Alfred(t)iina Wilhelm(t)iina Finchiltä pointillistinen teos, jossa on nähtävissä a.w.finchimäisiä vaikutteita:


Alfred(t)iina Wilhelm(t)iina Finchin teos: Suuri aalto Vainupeassa


Ranskalainen impressionisti  Claude Monet ja hänen lumpeensa ovat kaikille tuttuja. Harvempi tuntee kuitenkaan Claud(t)iina Monet'a, jonka elämäntyönä ellei suorastaan pakkomielteenä oli tallentaa näkymiä Otepään lummelammikolta. Ja kyllä se niitä tallensikin!

Claud(t)iina Monet'n teos Water Lilies 1

Claud(t)iina Monet'n teos Water Lilies 2


Italialainen Leonardo da Vinci on meille kaikille tuttu. Paitsi että hän oli loistava taiteilija, oli hän myös keksijä ja tiedemies joka tutki ihmiskehoa ja tallensi sen moniin havainnollisiin piirroksiinsa.



Vähemmän tunnetuksi on jäänyt Leonardon aikalainen  Leonard(t)iina da Vinci, tutkija ja tiedenainen hänkin. Siinä missä Leonardo tutki ihmistä, Leonard(t)iina uupumatta tutki ja tallensi teoksiinsa ajopuita ja kummallisia puun juuria.

 Leonard(t)iina da Vincin teos: Erään ajopuun anatomiaa

Leonard(t)iina da Vincin teos: Erään juurakon anatomiaa

Eikä sitten tällä erää tämän enempää tästä aiheesta. Eli näihin näkymiin ja näihin kuviin päättyy tämänkertainen opetusohjelmamme: Tuntemattomat taitelijat, osa 1.

Seuraava osa nähdään myöhemmin, jos nähdään. Silloin  saatamme esitellä teille englantilaisen William(t)iina Turnerin - myöhemmin myös Tiina Turnerina tunnetun. Ja ehkäpä myös muutamia muita unhoon jääneitä taiteilijattaria. Pysykää siis kanavalla.Tai ihan miten vaan haluatte.

Kiitos ja kuulemiin.Ehkä.

5 kommenttia:

Rummun iskä kirjoitti...

Wow !
Olen varma, että sarja menee jakeluun myös täällä Hispaanian auringon alla, aika monen menneen ja nykyisenkin pensselinheiluttajan luvatussa maassa. Sen verran vaikuttavaa ja vakuuttavaa on sarjan kädenjälki, että povaan globaalia menestystä.

Ana kirjoitti...

Jes ai laik! Kiva oivallus :-)

Anonyymi kirjoitti...

Ja kanavalla pysytään , tietenkin!!

Jussi

Mannu kirjoitti...

Uskomatonta, että moiset taiteilijattaret ovat jääneet unholaan! Mitä helmiä he ovatkaan töpötelleet pikku tassuillaan! Onni, että ne viimein ovat päässeet päivän valoon. Villa Ottilian kellaristako niitä löytyi? Taidevainukoira Latten avulla?

Tiina Linkama kirjoitti...

Kiitos Rummun iskä, Zepa, Jussi ja Mannu kommenteista.

Mannulle vastaukseksi - juu, niinhän se on tainnut mennä läpi maailan taidehistorian että nuo naistaiteilijat tuppasivat jäämään miesten varjoon. Toisaalta, jos Leonard(t)iin da Vinci olisi Leonardon tavoin tutkinut jotain muuta kuin vain ajopuita, olisi ehkä yleisö ollut laaja-alaisempaa.

Taidevainukoira Latte tietenkin auttaa aina - onhan hän rotumääritykseltään avustava koira.

Vaan hetkeksi täytyy arkistojen aarteet jättää rauhaan, sillä kohta pitäisi kirjoittaa tarinaa siitä kuinka kävimme toissa päivänä Peipsillä.

Mutta eiköhän näitä taiteen helmiä löydy vielä tulevaisuudessakin tältä kanavalta.