keskiviikko 14. lokakuuta 2009

Muistoja Ronjasta: Poliisista päivää!

Tällainenkin muisto tuli äkkiä mieleen. Kiitos nimimerkki Vallaton mummeli muistutuksen.

Asuimme Pihlajamäessä, minä ja Ronja, kerrostalon ensimmäisessä kerroksessa. Istuin parvekkeella kirjaa lukien ja korviini kantautui pihalla olevien poikien huudot. Ensin katselin poikien leikkiä vain silmäkulmasta, mutta sitten katseeni terävöityi.

Leikki oli julmaa, eikä se lopulta ollut mitään leikkiä. Kolme hieman isompaa poikaa jahtasi neljättä, pienempää. Juostiin puiden alta, juostiin nurmella, kiljuttiin. Jahdattava pieni poika pyrki kotiinsa, rappukäytävään, mutta isommat pojat sulkivat pojalta tien. Eivät päästäneet rappuun. Pieni juoksi karkuun, henkensä hädässä, matalien vuorimäntyjen alle piiloutuen. Isommat ottivat kiviä ja alkoivat viskoa niillä pienempää.

Siinä vaiheessa minulle riitti. Leikki on leikkiä, mutta tuo mitä katselin oli jo aivan liian julmaa. Oli puututtava asiaan.

Otin kaapista vanhan mustan prätkärotsini. Ja hyllyltä lippalakin, jolle minulle ei koskaan ollut aiemmin ollut käyttöä. Se oli musta lippalakki, jonka otsassa luki isolla: POLICE. Olin näet niihin aikoihin silmälasifirmassa töissä ja olin saanut kyseisen POLICE-aurinkolasien mainoslippiksen lahjaksi.

Nahkatakki, POLICE- lippis ja sitten tarvittiin enää poliisikoira. Tähän rooliin valjastettiin maailman kiltein koira Ronja.

Nahkatakki natisten, POLICE-lippis päässä sitten astelin Ronja rinnallani pahojen poikien luo ja ilmoitin kovalla ja määrätietoisella äänellä: "Poliisista, päivää! Ja tämä tässä on poliisikoira Ronja! Mitäs täällä tapahtuu!?"

Pienillä pojilla meni löröt housuun eikä kukaan ehtinyt huomata että pieni suteni naureskeli ja oli perin ystävällisen näköinen. Alkoi kova selittely ja minä pidin pojille puhuttelun. Kukas teistä lähtee putkaan? Annoin armon käydä oikeudesta ja vannotin, että jatkossa ei kaveria enää kiusata. Sillä me poliisista tulemme seuraamaan tilannetta!

Ja niin me poistuimme paikalta, minä ja poliisikoira Ronja. Illalla sitten katsottiin Poliisikoira Rex -sarjaa telkusta ja minä Ronjalle: "Juuri noin sinäkin tänään toimit, hyvä poliisikoira sinä olet!"

Ja Ronja nauroi, kuten se aina teki kun ei oikein tarkkaan ymmärtänyt mistä on kyse, mutta tiesi, että taas oli tapahtunut jotain josta Mamma on tyytyväinen.

Ei kommentteja: