tag:blogger.com,1999:blog-8165340089397192499.post2564797997374610125..comments2024-03-25T12:57:48.329+02:00Comments on Suomalaisena Virossa: Kuuman päivän ilta - asiaa myös kottikärryistäTiina Linkamahttp://www.blogger.com/profile/08467442956026082249noreply@blogger.comBlogger7125tag:blogger.com,1999:blog-8165340089397192499.post-62627300175994307892011-05-14T17:59:57.811+03:002011-05-14T17:59:57.811+03:00Oih, ymmärrän tuskan. Kahden kottikärryn omistajan...Oih, ymmärrän tuskan. Kahden kottikärryn omistajana tiedän, miten vaikeaa on, jos renkaasta on syystä tai toisesta päässyt ilmat pihalle. Onneksi minulla on Poikaystävä ja Vävy, jotka sitkeästi tykkäävät kiertää kottikärrynpyöräkauppoja. Tällä hetkellä on kahdet toimivat kottikärryt minullakin.Vallatonhttp://taimipike.vuodatus.netnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8165340089397192499.post-15892856156908729812011-05-13T21:33:43.579+03:002011-05-13T21:33:43.579+03:00Kottikärryt-niin monimutkaiset koota, tuttua.
Kim...Kottikärryt-niin monimutkaiset koota, tuttua.<br /><br />Kimmon luomiskertomus sai minut nauramaan, muistan saman homman muutama vuosi sitten.<br />Kaikki ohjeet venäjäksi, latviaksi, muttei viroksi.<br /><br />Kärry seisoi aika kauan puolivalmiina, ja sitten kauppaan takaisin, muka viallisena. Saimme uuden, VALMIIKSI KASATUN tilalle-jippii!!!Rummun emanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8165340089397192499.post-71448493256420563722011-05-12T20:50:16.920+03:002011-05-12T20:50:16.920+03:00Tässä viidettä päivää kuumeflunsaa potevana (sentä...Tässä viidettä päivää kuumeflunsaa potevana (sentään jo kuume kadonnut) iski kertomus kottikärryistä ihan kylmän hien pintaan...ja muistot kymmenen vuoden takaisesta grillinkokoamisesta.<br /><br />Mutta valtti-viimeinen-voitto: kärry kasassa, tilanne hallinnassa!<br /><br />Seppo&MariAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8165340089397192499.post-61484373632230765262011-05-12T16:42:11.406+03:002011-05-12T16:42:11.406+03:00kiirepakolainen ja Minz - kottikärryt ovat selkeäs...kiirepakolainen ja Minz - kottikärryt ovat selkeästi, kuten kiirepakolainen sanoi, tärkeysasia.<br /><br />Ja MIinz - on tässä kottareidan valmistumista odotettu pari vuotta, että jonkinlaisen kärsivällisyymitalin ansaitsen minäkin.Tiina Linkamahttps://www.blogger.com/profile/08467442956026082249noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8165340089397192499.post-29052278589514505942011-05-12T10:33:44.336+03:002011-05-12T10:33:44.336+03:00Ohhoh ja huijuijui! Onneksi on nyt sentään yksi ko...Ohhoh ja huijuijui! Onneksi on nyt sentään yksi kottis käyttövalmiina. Uurasta aherrusta kuulostaa olleen, että sekin onnistui. Haa, uskalletaanko me tuota meidän vanhaa puhkuruostunutta ja lättärenkaista vaihtaakaan uuteen? Mun kärsivällisyys loppuu heti, jollei palat loksahda kuin itsestään paikoilleen - ja mies tulee aika likellä perästä. Jäisi siis taatusti homma puolitiehen ja kohta oltaisiin ärräpäitä hölisemässä puhelimessa ostopaikkaan...<br /><br />Mutta ON hienot kärryt siellä nyt! =DMinzhttp://minz2.vuodatus.netnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8165340089397192499.post-91920927345063744752011-05-11T20:01:35.885+03:002011-05-11T20:01:35.885+03:00Upeaa kun iloitsee noin kovasti KOTTIKÄRRYISTÄ! Ym...Upeaa kun iloitsee noin kovasti KOTTIKÄRRYISTÄ! Ymmärrän kyllä. Ne ovat tärkeysasia. Puutarhassa ei voi olla ilman kottikärryjä. Itsellänikin ne torpalla törröttää jatkuvasti milloin missäkin kulmalla ylistämässä tarpeellisuuttaan. Hyvä niin. Minulta puuttuu yksi tärkeysasia. Rautakanki! Olen kaivanut pystykuoppia jos jonkinlaisella pulikalla - ei onnistu. Seuraava hankinta = Rautakanki.kiirepakolainenhttp://kiirepakolainen.vuodatus.netnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8165340089397192499.post-39844319331646207912011-05-11T19:45:54.166+03:002011-05-11T19:45:54.166+03:00Kas, kottikärryprojektin dokumentaatio on ilmestyn...Kas, kottikärryprojektin dokumentaatio on ilmestynyt nettiin.<br /><br />Heti alkuun voin sanoa, että "ähersi etupihalla kottikärryn kanssa" oli enemmänkin "ärhensi etupihalla kottikärryn kanssa". Tai siis kahden.<br /><br />Otetaanpa ensin se vanha kärry. Kumi oli talven mittaan haurastunut niin, että rengas oli varsin entinen. Samanlaista rengastahan ei taas löytynyt mistään – ainoa vaihtoehto oli ostaa samankokoinen uusi pyörä renkaineen, ajatuksena vaihtaa uudesta pyörästä rengas vanhalle vanteelle.<br /><br />Vanha rengas lähti vanteelta suht kivuttomasti, mutta uudesta pyörästähän ei sitten millään. Enkä uskaltanut käyttää yletöntä väkivaltaa ollakseni rikkomatta uutta rengasta ja sisäkumia. Siispä suunnitelmaan B: unohdetaan renkaan vaihto vanteelta toiselle ja pistetään kärryyn uusi pyörä sellaisenaan. Hm. Vanteen keskipaksuus aivan eri kuin vanhassa. Siispä prikkoja väliin täytteeksi, ettei pyörä seikkaile akselillaan minne sattuu.<br /><br />Prikat paikallisesta rautakaupasta ja toimeen. Tovin ähräyksen jälkeen kaikki muuten kunnossa, paitsi että osien kiinnitysreiäthän eivät millään osu kohdalleen. (Millä hiivatilla vehje on tehtaalla pantu kasaan, ihmettelen.) Kankeamista, vääntämistä, vasaraa, perkeleitä ja vaseliinia, ja lopussa kiitos seisoo.<br /><br />Mutta uuden pyörän rengas on tässä vaiheessa tyhjä tyhjennettyäni sen, koska alkuperäinen ajatus oli vaihtaa siitä kumi vanhalle vanteelle. Suuri virhe.<br /><br />Kiinainsinööri näet on keksinyt DESIGNin. DESIGN tarkoittaa, että muovifillari lossaa puolapyörää, eli venttiili sijaitsee syvässä kolossa, joka kapenee kohti akselinreikää. Kolossa, jonne ei mahdu jalkapumpun suutin. Eikä bensa-aseman ilmapumpun suutin. Nyt on siis vanhassa kottarissa hieno uusi pyörä, JOHON EI JUMATSUIKKA SAA ILMAA SITTEN MILLÄÄN. Ärs.<br /><br />Unohdamme siis vanhan kärryn ja alamme kasata uutta. Jos Ikeaa kritisoidaan osien kohdalleen sopimattomuudesta, voin rauhoittaa, että Ikean osat loksahtavat paikalleen suorastaan itsestään verrattuna kiinainsinöörin keksintöihin.<br /><br />JOKIKINEN osa pyöränakselia lukuun ottamatta on tavalla tai toisella kiero. Yksikään pultti ei tietenkään osu reikäänsä ilman hauista, ja koska esimerkiksi kahvaputki on paksumpi kuin sen kiinnitykseen tarkoitettujen pulttien pituus, taas tarvitaan vasaraa ja sarvipäitä.<br /><br />DESIGNin lisäksi kiinainsinööri on keksinyt valmistaa pultit ja mutterit lejeeringistä, joka ei kestä vääntämistä. Hahlot ja ristipäät pyöristyvät ensi yrittämällä, ja mutterista kiintoavaimella vääntäessä mutteri muuttuu kirjaimellisesti käden käänteessä kulmattomaksi. Jousiprikka ei jousta, ja levyprikka painuu kiristyvän mutterin alla kupiksi.<br /><br />Pyörien kiinnitykseen tarkoitetut sokat sen sijaan on valmistettu panssariteräksestä. Päiden harittaminen edellyttää kärkipihtejä ja tosista vääntämistä.<br /><br />Mutta kuten kuvasta näkyy, lopulta tuli valmista. Ja positiivista on se, että tuon uutuuttaan kiiltelevän kärryn pyörissä ei ole DESIGNia, vaan niihin saa pumpatuksi ilmaa.Kimmo Linkamahttps://www.blogger.com/profile/09336503315583754010noreply@blogger.com